Antiikin musiikki
- Eurooppalaisen kulttuurin juuret
- Muusisten taiteiden lajit ja muodot
- Antiikin soittimet
- Antiikin ajan musiikinteoriaa ja teoreetikkoja
- Antiikin eetosoppi
- Roomalainen runous ja musiikki
- Kartta: Antiikin Kreikka (n. 750—550 eaa.)
- Kuunteluesimerkkejä antiikista renessanssiin
Gregoriaaninen eli franko-roomalainen kirkkolaulu
- Kristillisen liturgian varhaiset vaiheet
- Franko-roomalainen liturgia
- Musiikinteoria ennen ars antiquaa
- Laulun vapaiden muotojen kehitys ennen ars antiquaa
- Kartta: Keskiaikaiset kirkkolaulutyylit
Keskiajan maallinen laulumusiikki
- Yleiskatsaus keskiajan maalliseen laulumusiikkiin
- Ristiretket ja ritarirunouden varhaiset vaiheet
- Trubaduurit
- Truveerit
- Ritarimusiikin sävelkieli, lajit ja muodot
- Laulu Englannissa, Saksassa, Espanjassa, Portugalissa ja Italiassa
- Kartta: Ritarilaulupaikkakunnat 1200-luvulla
Moniäänisen musiikin varhaisvaiheet
- Organumin varhaiset vaiheet n. 800—1250
- Pariisin Notre Damen koulu (1160—1250)
- Leoninus ja Perotinus, organumin mestarit
- Kartta: Keskiaikaiset kirkkolaulutyylit
Ars antiqua (1150-1300)
- Skolastiikan ja gotiikan aikakausi
- Motetti
- Ars antiquan säveltäjiä ja teoreetikoita
- Cantilena
- Espanjalainen ja englantilainen musiikki 1200-luvulla
Ars nova
- Yhteiskunta- ja kirkkokritiikki uuden musiikin syntytaustana
- Uusi musiikki ja notaatio
- Hevosromaani ja Philippe Vitry
- Guillaume de Machaut
- Kartta: Eurooppa 1300-luvulla
Italian trecento
- Italia 1300-luvulla
- Trecenton laulumusiikki
- Trecenton soitinmusiikki ja notaatio
- Trecenton säveltäjiä
- Espanjalainen musiikki 1300-luvulla
- Kartta: Eurooppa 1300-luvulla
Ars subtilior eli 1300-luvun lopun avantgarde
- Ars subtilior -tyylin taustatekijät
- Ars subtilior -säveltäjiä Ranskassa
- Manierismi Italiassa ja varhainen quattrocento
- Motetti ja messu Italiassa
- Ars subtilior -käsikirjoituksia
- Kartta: Eurooppa 1300-luvulla
Keskiajasta renessanssiin: Englanti ja Burgundi
Flanderi ja Burgundi renessanssin synnyttäjinä
Musiikki ja humanismi
- Humanismi yleisenä ilmiönä
- Humanistimusiikki
- Modus
- Moodin ja rakenteen analyysi renessanssipolyfoniassa
- Ethos, teksti-ilmaisu ja kontrapunktioppi
- Musiikin painaminen
Renessanssin kirkkomusiikin toinen ranskalais-flaamilainen sukupolvi
Ranskalais-flaamilainen säveltäjäsukupolvi: Josquin aikalaisineen
- Täysrenessanssi musiikissa
- Josquin Desprezin elämä
- Josquinin motetit
- Josquinin messut
- Josquinin aikalaissäveltäjiä
Josquinin suuret aikalaiset
Myöhäisrenessanssin frankoflaamilainen kirkkomusiikki
- Myöhäisrenessanssin kirkkomusiikin piirteitä
- Frankoflaamilaisia säveltäjiä Clemens non Papaan saakka
- Frankoflaamilainen kirkkomusiikki Manchicourtista Rogieriin saakka
- Hugenottisäveltäjiä 1500-luvulla
- Monikuoroisuus ja Willaert
- Orlandus Lassus
Englannin kirkkomusiikki renessanssissa
- Katolisen ajan englantilaissäveltäjiä
- Englannin reformaatio
- Reformaatioajan säveltäjiä
- Thomas Tallis
- William Byrd
Italian renessanssin kirkkomusiikki
- Tauon jälkeen italialaisia kirkkosäveltäjiä
- Vastauskonpuhdistus
- Palestrina
- Muita Italian renessanssin kirkkosäveltäjiä
Iberian renessanssin kirkkomusiikki
- Espanjan musiikin suuruudenaika
- Christobal de Morales
- Espanjan myöhäisrenessanssin kirkkosäveltäjiä
- Victoria
- Portugalin renessanssikirkkomusiikki
Saksalaisen reformiajan kirkkomusiikki
Renessanssin maallinen laulumusiikki
- Burgundilaischanson
- Frankoflaamilaisia laulusäveltäjiä
- Ranskalainen chanson
- Italialainen laulumusiikki
- Saksalainen laulumusiikki
- Espanjalainen laulumusiikki
Renessanssimadrigaali
- Madrigaali teksti-ilmaisun lajina
- Varhainen italialaismadrigaali
- Madrigaalin kypsymisvaihe
- Madrigaalin myöhäisvaihe Italiassa
- Madrigaali saksalaisella alueella
- Englantilainen madrigaali ja ayre
Soittimet keskiajasta renessanssiin
Barokin aikakausi musiikissa
- Barokki taiteissa ja tieteissä
- Barokin jäsennys musiikissa
- Maat, kansat ja tyylit barokkimusiikissa
- Retoriikka, affektit, kuvio-oppi
Maallinen laulumusiikki barokissa
- Laulumusiikki Italian varhaisbarokissa
- Monteverdin myöhemmät madrigaalikirjat
- Kantaatti Italian varhaisbarokissa
- Täys- ja myöhäisbarokin maallinen kantaatti- ja laulumusiikki Italiassa
- Maallinen laulumusiikki Ranskan barokissa: air de cour, kantaatti ja cantatille
- Maallinen laulumusiikki Saksassa, Englannissa ja Espanjassa
Varhaisbarokin ooppera
Italialainen barokkiooppera
- Italialainen ooppera Venetsiassa ja Pohjois-Italiassa
- Italialainen ooppera Saksassa ja Itävallassa
- Alessandro Scarlatti ja muita napolilaisia oopperasäveltäjiä
Barokkiooppera Ranskassa, Saksassa, Englannissa ja Espanjassa
- Jean-Baptiste Lully ja barokkiooppera Ranskassa
- Ranskalaisia barokkioopperoiden säveltäjiä Lullyn ja Rameaun välissä
- Englantilainen ”ooppera” ja Purcell
- Saksalainen ooppera
- Espanjalainen ooppera
Varhaisbarokin kirkkomusiikki
- Varhaisbarokin kirkkomusiikki Italiassa
- Monteverdi kirkkosäveltäjänä
- Roomalainen kirkkomusiikki ja oratorio
- Hengellinen konsertto Saksassa
- Heinrich Schütz
Täys- ja myöhäisbarokin kirkkomusiikki
- Italialainen/katolinen kirkkomusiikki täys- ja myöhäisbarokissa
- Oratorio ja passio italialais-katolisella alueella
- Ranskalainen motetti ja oratorio 1600-luvulla
- Kirkkomusiikki 1700-luvun alun Ranskassa
- Anglikaaninen kirkkomusiikki barokissa
- Luterilainen kirkkomusiikki barokissa
Soitinmusiikin lajityypit 1600-luvun alkupuoliskolla
- Soittimet ja vokaaliteosten soitinversiot
- Ricercare-tyyppi soitinmusiikissa
- Canzona-tyyppi soitinmusiikissa
- Variaatio-tyyppi soitinmusiikissa
- Tanssisävellykset
- Improvisaatiosävellykset
Täys- ja myöhäisbarokin klaveeri- ja luuttumusiikki
- Urkumusiikin lajeja
- Suite ja barokkitanssit
- Saksalaisia klaveerisäveltäjiä
- Urkumusiikki Ranskassa
- Klaveerimusiikki Italiassa
- Espanjalainen urkumusiikki
- Englantilainen klaveerimusiikki
- Luuttu- ja kitaramusiikki
- Klavesiinimusiikki ja -säveltäjiä
- Couperin-musiikkisuku
- Klaveerisonaatti tulee
Täys- ja myöhäisbarokin soolo- ja yhtyemusiikki
- Viulusoittimet ja sonaatin lajit
- Arcangelo Corelli
- Pohjoisitalialaisia viulumestareita
- Soolo- ja yhtyesonaatti Italian ulkopuolella
- Ranskalainen soolo- ja yhtyemusiikki
- Orkesterisarja/uvertyyri
- Orkesteri- ja soolokonsertto
- Johan Helmich Roman
Myöhäisbarokin suuret mestarit
- Myöhäisbarokin luonnehdinta
- Antonio Vivaldi
- George Frideric Handel
- Jean-Philippe Rameau
- Johann Sebastian Bach
- Georg Philipp Telemann
- Barokin kuunteluesimerkkejä
Johdatus musiikin klassismiin
- Klassismin käsitteestä, ilmaisusta ja taustavoimista
- Galantti, Empfindsamkeit, Sturm und Drang
- (Täys)klassismi
- Myöhäisklassismi
- Klassismin kuunteluesimerkkejä
Italialainen vakava ooppera 1700-luvulla
- Oopperakulttuurin taustavoimat
- Napolilaissäveltäjiä ja muita italialaissäveltäjiä
- Toinen napolilainen säveltäjäpolvi
- Uusnapolilainen koulukunta
Christoph Willibald Gluckin oopperauudistus
Gluckin seuraajat ja kustaviaaninen ooppera
Koominen ooppera 1700-luvun alun Italiassa
Klassismin koominen ooppera
- Italialaisen opera buffan alkuvaihe: Goldoni ja Galuppi
- Myöhempi italialainen ooppera buffa
- Ranskalainen koominen ooppera
- Saksalainen Singspiel ja melodraama
- Englantilainen ja espanjalainen koominen ooppera
Klassismin kirkkomusiikki
- Kirkkomusiikki valistuksen aikana
- Klassismin kirkkomusiikki Italiassa
- Klassismin kirkkomusiikki saksalaisella kielialueella
- Kuoromusiikki protestanttisessa Saksassa
- Motetti, messu ja oratorio Ranskassa
- Kirkkomusiikki Espanjassa, Englannissa, Ruotsissa ja Venäjällä
Klassismin klaveerimusiikki
- Fortepiano ja pianoforte
- Sonaattiperiaate ja -kulttuuri
- Säestetty sonaatti
- Sonaatin espanjalaisalku
- Italialaisia varhais- ja täysklassikoita
- Bachin pojat ja muita saksalaissäveltäjiä
- Wieniläis- ja böömiläis- sekä pariisilaissäveltäjiä
- Naispianosäveltäjiä klassismissa
- Sonaattisäveltäjiä Ruotsista ja Englannista
Klassismin kamarimusiikki
- Kamarimusiikin kehityksen sosiaaliset taustatekijät
- Kamarimusiikin lajit
- Kamarimusiikkisäveltäjiä Mannheimista ja Wienistä
- Italialaisia kamarimusiikkisäveltäjiä
- Ranskalaisia kamarimusiikkisäveltäjiä
- Skandinaavisia, venäläisiä sekä muita kamarimusiikkisäveltäjiä
- Anton Reicha sekä muita myöhäis- ja jälkiklassismin kamarisäveltäjiä
Klassismin orkesterimusiikki
- Orkesterimusiikki: Sinfonia ja uvertyyri eli alkusoitto
- Saksalaisen sinfonian statistiikka
- Mannheimin orkesteri ja sinfoniakulttuuri
- Wieniläinen sinfonia
- Berliiniläisiä ja muita saksalaisia sinfonikkoja
- Lontoolaisia ja pariisilaisia sinfonikkoja
- Böömiläisiä, iberialaisia ja skandinaavisia sinfonikkoja
- Klassinen konsertto
Joseph Haydn
- Joseph Haydn (1732–1809)
- Sinfonia- ja orkesterimusiikki
- Jousikvartetot ja muu kamarimusiikki
- Vokaalimusiikki
W. A. Mozartin oopperamusiikki
Mozart soitinsäveltäjänä
- Varhaisvaiheet (1756–1773)
- Mozart nuorena miehenä: Salzburgin aika (1773–81)
- Mozart Wienissä (1781–91)
Ludwig van Beethoven
- Beethovenin elämä ja tuotanto
- Nuori Beethoven
- Beethovenin ”sankarillinen” tyylikausi
- Beethovenin myöhäistuotanto
Myöhäisiä klassikoita
Klassismin periodiikka, muotomaailma, säveltäjiä, tyylit, ilmaisu, sävellajit ja tempot
- Kadenssit Ernst Wilhelm Wolfin mukaan
- Klassiset muodot, menuetti ja sonaattikaava
- Klassismin säveltäjiä
- Tyylit ja topokset klassismissa
- Ekspressio klassismissa
- Sävellajikarakteristiikka
- Tempoista klassismissa
Romantiikan aikakaudesta ja sisäisestä olemuksesta
- Romantiikan syntytausta
- Romantiikka musiikkityylinä
- Musiikin poetiikka ja taistelu ohjelmamusiikista
- Romantiikan kuunteluesimerkkejä
- Romantiikan maantieteestä ja teemoista
- Romantiikan kerronta ja genret
- Romantiikan sävellajeista
- Kauneuden lajit ja topokset romantiikassa
- Romantiikan suomennettua kaunokirjallisuutta
Saksalainen lied
- Saksalaisen liedin varhaisvaiheet ja lied-runous
- Franz Schubert
- Muita varhaisia liedsäveltäjiä
- Biedermeier ja romantiikka laulussa: Mendelssohn ja Schumann
- Piano-ja oopperasäveltäjät laulun parissa
- Liedin mestarisäveltäjät: Brahms ja Wolf
- Myöhäiset liedsäveltäjät
- Romantiikan nainen laulusäveltäjänä
Ranskalainen laulu 1800-luvulla
- Romanssin aika
- Mélodie
- Ranskalaisen laulun kukoistus
- Mélodien mestarit
- Myöhäisiä mélodie-säveltäjiä
- Ranskalaisnaiset laulusäveltäjinä
Romantiikan laulukulttuuri etelä-, pohjois-, ja itä-Euroopassa
- Italian canzone-kulttuuri
- Espanjan laulukulttuuri
- Böömi, Määri ja Slovakia laulumaina
- Puolalainen laulukulttuuri
- Venäjä ja romanssi
- Skandinavia laulualueena
- Englanti ja Yhdysvallat: balladi ja taidelaulu
Romantiikan piano- ja urkumusiikki
- Yleistä romantiikan piano- ja urkumusiikista
- Varhaisromantiikan pianosäveltäjät
- Fanny Mendelssohn-Hensel ja Felix Mendelssohn
- Robert ja Clara Schumann
- Frédéric (Fryderyk) Chopin
- Franz (Ferenc) Liszt
- Johannes Brahms
- Romantiikan piano- ja urkusäveltäjiä suurten varjossa
- Jälkiromanttisia piano- ja urkusäveltäjiä
- Pianoetydejä
- Romanttisen pianomusiikin kaanon
Ranskalaisia piano- ja urkusäveltäjiä
Romantiikan kamarimusiikki saksalaisella alueella
- Kamarimusiikista konserttimusiikiksi
- Romantikot kamarisäveltäjinä
- Johannes Brahms
- Muita saksalaisen alueen kamarisäveltäjiä
- Jälkiromanttisia ja moderneja saksalaisia kamarisäveltäjiä
Romantiikan kamarimusiikki Ranskassa
- Kamarimusiikkikulttuuri herää Ranskassa
- Ranskalaisen kamarimusiikin suuret nimet
- Wagneria ja ranskalaisuutta kamarimusiikissa
- Ranskalainen musiikkikulttuuri romantiikassa
- Ranskalainen viulusonaatti 1800-luvulla
Kamarimusiikki Keski-Euroopan ympärysmaissa
- Kamarimusiikki saksalais-ranskalaisen ydinalueen ulkopuolella
- Kamarimusiikki Böömissä
- Kamarimusiikki Itä-Euroopan maissa
- Kamarimusiikki Venäjällä
- Kamarimusiikki Pohjoismaissa
- Kamarimusiikki Suomessa
- Kamarimusiikki Etelä-Euroopassa
- Kamarimusiikki Englannissa ja Amerikassa
Romantiikan orkesterimusiikki saksalaisella kielialueella
- Romantiikan sinfonia
- Varhais- ja täysromanttinen sinfoniakirjallisuus
- Orkesterin ja orkesterimusiikin uudistajat: ohjelmasinfonia ja sinfoninen runo
- Sinfonian uusi tuleminen ja klassiset romantikot
- Johannes Brahms
- Richard Strauss
- Gustav Mahler
- Orkesterisäveltäjiä saksalaisessa myöhäisromantiikassa
- Itävaltalaisia ja sveitsiläisiä orkesterisäveltäjiä
- Felix Weingartner
- Siegmund von Hausegger
- Hans Huber – keskeinen sveitsiläissinfonikko
- Saksalaisia orkesterisäveltäjiä NS-valtion aikana
- Emil von Reznicek
- Paul Graener
- Hans Pfitzner
Ranskan orkesterimusiikki 1800-luvulla
- Ranskan varhainen romantiikka: Onslow ja Farrenc
- Romanttinen ranskalaissinfonia
- Ranskalainen orkesterimusiikki Ars gallicassa
- Ranskan Schola cantorum -säveltäjiä
- Vincent d’Indy
- Joseph Guy Ropartz
- Uuden tyylin airueita Ranskan orkesterimusiikissa: Paul Dukas
- Albert Roussel
- Charles Koechlin
- Florent Schmitt
Konsertto 1800-luvulta toiseen maailmansotaan
- Romanttinen konsertto
- Kansallisajattelu soitinmusiikissa ja konsertossa
- Romanttisen konserton varhaisvaiheet
- Virtuoosinen viulukonsertto
- Sinfoninen konsertto: Liszt ja Brahms
- Pianokonserttoja Lisztin ja Brahmsin välissä
- Konsertoivat ranskalaisteokset 1800-luvun jälkipuoliskolla
- Norjalaisia konserttosäveltäjiä
- Tanskalainen konsertto
- Ruotsalaisia konserttosäveltäjiä
- Konsertto Suomessa 1800-luvun lopusta modernismin kynnykselle
- Puolalaisia konserttosäveltäjiä
- Tšekkiläisiä konserttosäveltäjiä
- Unkarilaisia konserttosäveltäjiä
- Konserttoja Balkanilta ja Baltiasta
- Konsertto Venäjällä
- Konsertto Iberian niemimaalla ja Italiassa
- Konsertto Englannissa
- Musiikki ja konsertoivuus Etelä-Amerikassa
- Väli-Amerikan musiikki ja konsertoivuus
- Konsertto Pohjois-Amerikassa
Romantiikan kuoro- ja kirkkomusiikki
- Romantiikan kuoromusiikki
- Messumusiikki ja requiem saksalaisella alueella
- Messu Ranskassa ja Italiassa
- Kirkollinen saksankielinen oratorio ja passio
- Oratorio Ranskassa
- Oratorio Italiassa ja Englannissa
Italialainen ooppera 1800-luvulla
- Bel canto -kulttuurista ja sen muodoista
- 1800-luvun alun italialaisooppera
- Bel canto: Gioacchino Rossini
- Bel canto: Vincenzo Bellini
- Bel canto: Gaetano Donizetti
- Bel canto: Giuseppe Verdi
- Muita bel canto -oopperasäveltäjiä
- Verismi
- Giacomo Puccini
Ranskalainen ooppera 1800-luvulla
- Ranskalaisen 1800-luvun oopperan yleispiirteet
- Vallankumousajan ooppera
- Empire-ooppera
- Grand opéra
- Näyte suuresta oopperasta. Léo Delibes: Lakmé
- Giacomo Meyerbeer
- Félicien David oodi- ja oopperasäveltäjänä
- Ernest Reyer oodi- ja oopperasäveltäjänä
- Opéra comique
- Näyte koomisesta oopperasta. Ambroise Thomas: Mignon
- Musiikkiteatterin uudet keveät lajit
- Näyte hassusta oopperasta, ”Operetista”
- Opéra lyrique, drame lyrique: Thomas, Saint-Saëns
- Näyte lyyrisestä draamasta
- Charles Gounod
- Hector Berlioz
- Georges Bizet
- 1800-luvun lopun ranskalainen ooppera ja Wagner
- Ranskan myöhäiset wagnerilaiset oopperat
- Vincent d’Indy oopperasäveltäjänä
- Eksotiikka valtaa Ranskan
- Koominen ooppera ja operetti elinvoimaisina
- Jules Massenet
- Massenet’n Manon ja Werther
- Massenet: oopperat amerikkalaissopraanolle
- Massenet: oopperoiden tulvaa
- Massenet: loppukauden oopperat
Saksalainen ooppera Hoffmannista Straussiin
- Ooppera varhaisromantiikassa
- Carl Maria von Weber
- Täysromanttinen saksalainen ooppera
- Saksalainen koominen ooppera
- Wieniläisoperetti ja berliiniläisoperetti
- Richard Wagner
- Wagnerin Nibelungin sormus -oopperatetralogia
- Wagnerin jälkeinen saksalainen ooppera
- Muita 1900-luvun vaihteen saksalaisia oopperasäveltäjiä
- Richard Strauss
Euroopan keskusmaita ympäröivät musiikkikulttuurit
- Eurooppa monikulttuurisena alueena
- Venäjän musiikki
- Puolan musiikki
- Unkarin musiikki
- Böömi, Määri ja Slovakia
- Espanja ja Katalonia sekä Englanti ja USA
- Klassisromanttinen musiikki Skandinaviassa ja Suomessa
- Venäläisiä pianosonaatteja