Siirry sisältöön

Espanjan myöhäisrenessanssin kirkkosäveltäjiä
3.3.2019 / Murtomäki, Veijo

Bartholomeo de Escobedo

Escobedo (1515–1563) sai koulutuksen ensin Salamancassa, sitten paavin Sikstus-kapellissa (1536–54) Moralesin tapaan. Hänellä oli Segoviassa prebenda (1554–), jossa hän toimi mahdollisesti Victorian opettajana.

Missa Philippus Rex Hispaniae

Tuotanto käsittää kaksi messua, kuusi motettia ja yhden villancicon. Escobedo oli myös tunnustetto musiikinteoreetikko, erityisesti antiikin teorian ja moodien tuntija. Kuusiääninen Missa Philippus Rex Hispaniae (“Espanjan kuningas Filipin messu”; pain. 1563) on sävelletty ehkä Filip II:n kruunajaisiin (1556). Sen cantus fimuksena toimii “kuninkaallinen teema” a–a–f–g–a–b–a–g (Philippus Rex Hispaniae = mi–mi–ut–re–mi–fa–mi–re, jotka ovat F-heksakordin mukaisten sävelten solmisaatiotavut). Alla teema ja Kyrie-osan kolmen ylimmän äänen osuudet, joista toisen äänen alussa on nähtävissä kuninkaallinen teema.

e2e3

e1

Francisco Guerrero

francisco_guerrero

Guerrero (1528–1599) syntyi ja kuoli Sevillassa. Hän toimi ensin Sevillan katedraalin laulajana (1542–), opiskeli Toledossa Moralesin johdolla (1546–47), minkä jälkeen hän lauloi Sevillan kuorossa uudelleen (1549–). Vasta 26-vuotiaana (1554) hän oli jo Málagan katedraalin kapellinjohtaja ja Sevillan katedraalin kuoropoikien johtaja, sitten Sevillan maestro di cappella (1574–).

Häneltä on säilynyt yhteensä 105 painettua motettia säilynyt, mikä on vaikuttava saavutus. Sacrae cantiones (“Kirkkolauluja”; Sevilla, 1555) sisältää 32 motettia, jotka ovat  4­-5-äänisiä. II motettikirja (Venetsia, 1570) käsittää 40 motettia, jotka 4–8-äänisiä. Pyhiinvaellusmatkalla Italiassa (1589) Guerrero tapasi Zarlinon, jonka kanssa hän ystävystyi ja joka huolehti Guerreron III motettikokoelman julkaisemisesta (Venetsia, 1589); siinä on 40 motettia ja nyt 4–12-äänisiä. IV motettikirja (Venetsia, 1597) käsittää 75 motettia, joista tosin vain kolme on uusia. Salve Regina (“Terve valtijatar” 1555) I motettikokoelmasta on Josquin-tyyppinen, vaikkakin melodisesti huomattavan aktiivinen motetti; seuraavassa ensin yksiäänisen kirkkomelodian alku sekä neliäänisen version ensimmäinen ja viimeinen sivu nykyaikaisena partituurina. Motetti alkaa pari-imitaatioina, joissa cantus ja bassus esittävät melodian hitaampana, cantus firmusmaisena versiona, kun taas altus ja tenor laulavat sen puolet nopeammin.

Motetti Salve Regina

Salve Regina, Mater Misericordiae,
Vita, dulcedo, et spes nostra, Salve!
Ad te clamamus, exsules filii [H]evae,
Ad te suspiramus, gementes et flentes,
In hac lacrimarum valle.
Eja ergo, Advocata nostra,
Illos tuos misericordes oculos ad nos converte
Et Jesum, benedictum fructum ventris tui,
Nobis, post hoc exilium, ostende,
O clemens, O pia, O dulcis Virgo Maria.

Terve Kuningatar, armelias äiti,
elämämme, suloisuutemme ja toivomme, Terve!
Sinua puoleesi huutavat Eevan karkoitetut lapset,
sinua huokaamme, valittaen ja itkien
tässä kyynelten laaksossa.
Niin siis, auttajamme, käännä
armeliaat silmäsi meidän puoleemme,
ja Jeesus, siunatun kohtusi hedelmän,
näytä meille tämän pakolaisuuden jälkeen,
oi laupias, oi hurskas, oi suloinen Neitsyt Maria.

salve-fragm

salve1salve9

Guerreron musiikki ulottuu Josquin-tyylisestä cantus firmus -tekniikasta ja pari-imitaatiosta tiheiden kontrapunktisten tekstuureiden (Gombert) kautta aina moderniin venetsialaiseen monikuoroisuuteen. Guerrero on ilmaisusäveltäjä, mutta runsaiden madrigalismien, sanamaalailujen, sijaan hän luo teoksissaan intensiivisen tunnelman, joka kirkkaan omistautuvasta uskonnollisuudestaan huolimatta on lempeämpi kuin ankaralla Moralesilla ja kiihkeällä Victorialla.

Motetti Duo Seraphim

Laudate Dominun de caelis (“Ylistäkää taivaiden Herraa”, 1597) on 8-ääninen, kaksikuoroinen motetti. Duo Seraphim (“Kaksi serafia”, 1589) on peräti 12-ääninen, kolmikuoroinen venetsialaismotetti, josta seuraavassa ensimmäinen, toinen ja neljäs partituurinsivu: kuorot aloittavat vuorotellen, kunnes tekstillä “Plena est omnis terra gloria ejus” kaikki kolme kuoroa – kolminaisuuden symbolina – laulavat yht’aikaa 12-äänisesti.

Duo seraphim clamabant alter ad alterum:
Sanctus Dominus Deus Saboath.
Plena est omnis terra gloria ejus.

Tres sunt, qui testimonium dant in coelo:
Pater, Verbum et Spiritus Sanctus:
et hi tres unum sunt.
Sanctus Dominus Deus Sabaoth.
Plena est omnis terra gloria ejus.

Kaksi serafia huutavat toinen toisillensa:
Pyhä [on] Herra Jumala Sebaot.
Täynnä on kaikki maa hänen kunniaansa. (Jesaja 6:3)

Kolme on, jotka antavat todistuksen taivaassa:
Isä, Sana ja Pyhä Henki:
ja nämä kolme ovat yhtä.
Pyhä [on] Herra Jumala Sebaot.
Täynnä on kaikki maa hänen kunniaansa.

duo1duo2duo4

Sebastián de Vivanco

Vivanco (n. 1551–1622) syntyi Ávilassa eli Victorian kaupungissa, joten hän jäi tämän varjoon. Hän toimi ensin Léridassa maestro di capillana (1573–76) ja sen jälkeen  Segoviassa (1576–). Sevilla ja Ávila taistelivat hänestä, kunnes Vivanco valitsi Ávilan (1588), jossa hän toimi kapellimestarina 1602 asti. Lopulta Vivanco oli Salamancan yliopiston professori (1603­–22).

Musiikkia säilynyt 10 motettia, Magnificat ja seitsemän messua omiin tai muiden motetteihin: mm. Missa “In manuas tuas” (“Sinun käsiisi” -messu), joka perustuu avausfraasiin g–a–a’. Motetti Cantate Domino (“Laulakaa Herralle”) on 8-ääninen, edistyksellinen teos tanssillisine synkooppeineen ja kaksine neliäänisine kuoroineen. Seuraavassa motetin O quam suavis alkua ja loppua.

Motetti O quam suavis

O quam suavis est, Domine, spiritus tuus,
qui ut dulcedinem tuam in filios demonstrares
pane suavissimo de caelo praestito,
esurientes reples bonis,
fastidiosos divites dimittens inanes.

Oi kuinka suloinen on, Herra, sinun henkesi,
joka näyttääkseen suloisuutesi lapsissasi
mitä ihaninta leipää annoit taivaasta;
täyttäen nälkäiset hyvällä,
lähettäen pois tyhjin käsin kylläiset rikkaat.

o1o4

Ambrosio Cotes

Cotes (n. 1550–1603) oli aikansa parhaita kapellimestareita, sillä hän pääsi jo 1581 Granadan Kuninkaallisen kapellin johtoon ja ilman kilpailua Valencian katedraalin maestroksi (1596). Mortuus est Philippus Rex (“Kuningas Filip on kuollut”) on motetti Filip II:n hautajaisiin Valenciassa (1598).

Alonso Lôbo

Lôboa (n. 1555–1617) pidettiin aikanaan Espanjan parhaimpiin kuuluvana säveltäjänä, ja Victoria piti häntä veroisenaan. Hän toimi Guerreron jälkeen sekä Sevillan että Toledon katedraalien kapellimestarina. Liber primus missarum (Ensimmäinen messukirja, 1602) sisältää kuusi messua ja seitsemän motettia; lisäksi tuotantoon kuuluu kolme passiota, lamentaatioita, psalmeja, hymnejä. Versa est in luctum (“Kääntynyt on suruun”, 1598) on hautajaismotetti Filip II:lle.

Hautajaismotetti Filip II:lle

Versa est in luctum cithara mea,
et organum meum in vocem flentium.
Parce mihi Domine,
nihil enim sunt dies mei.

Kääntynyt on suruun harppuni
ja valituksen ääneen soittimeni.
Säästä minut Herra.
sillä päiväni ovat tyhjän veroiset.

versa1

Mateo Romero

Romero (n. 1575–1647) oli belgialaissyntyinen espanjalaistunut säveltäjä ja Philippe Rogierin oppilas, joka toimi sekä Filip II:n että Filip III:n maestro da capillana (1598–1634) ja lopulta Portugalin Juan IV:n kappalaisena. Hän sävelsi 10 messua, kuolinmessun Misa de Requiem de dos baxos eli Misa Pro defunctiksen Cervantesin muistolle (1616), kolme magnificatia sekä seitsemän psalmia ja motettia.

Takaisin ylös