Johdanto
- Suomesta, suomalaisista ja Suomen musiikista
- Suomen musiikinhistorian vaiheita
- Metodin suuntaviivoja
Synopsis
- Kalevalainen runonlaulu n. 1000–500 eaa —
- Keskiaika n. 1155–1523
- Uskonpuhdistus- ja suurvalta-aika 1523–1721
- Vapauden- ja kustavilainen aika 1721-1809
- Keisariaika 1809–1917
- Ensimmäinen tasavalta 1919–1944
- Toinen tasavalta 1944–1994
- Euroopan unionin aika 1995–
- English Summary
Kalevalainen runonlaulu
- Runon levinneisyys ja kaudet
- Perinnelajit
- Kalevalamitta ja Kalevalasävelmä
- Soittimet
- Laulutavat ja -tilanteet
Keskiaika
- Keskiajan käsite
- Kristillisen kulttuurin vakiintuminen
- Latinankielinen kirkkolaulu ja sen lähteet
- Pyhän Henrikin legenda ja liturgia
- Koululaulut
- Ortodoksinen kirkkolaulu
- Leikareista ja piipareista
- Keskiaikainen balladi
Uskonpuhdistus- ja suurvalta-aika
- Tukholman verilöylystä Uudenkaupungin rauhaan
- Ensimmäiset protestanttiset messukirjat
- Virsikirjan vaiheita
- Luterilainen koraali
- Piae Cantiones
- Urkuja ja urkureita
- Kaupunginmuusikkoja
- Musiikkia Turun akatemiassa
- Hovimusiikkia Pohjolassa
Vapauden- ja kustavilainen aika
- Uudenkaupungin rauhasta Haminan rauhaan
- Turun akatemia saa musiikinjohtajan
- Salaseuroja ja veljeskuntia
- Taiteilijoita, tuntijoita ja harrastajia
- Konserttoja ja konserttikappaleita
- Kvartettoja, sonaatteja, muunnelmia, aarioita
Keisariajan alkuvuosikymmenet
- Suomen sodasta Kultakauden kynnykselle
- Romantiikka ja biedermeier
- Kansallinen herääminen ja kansansävelmien keruu
- Orkesterimusiikki viriää
- Orkesterimusiikkia
- Kamari- ja salonkimusiikkia
- Oopperaa ja laulunäytelmiä
- Lauluja ja laulelmia
- 1800-luvun virsi- ja koraalikirjat
Kultakausi 1882–1919
- Venäläistämisohjelmasta kansalaissotaan
- Kehittyvä infrastruktuuri
- Kansanmusiikista taidemusiikissa
- Uusromantiikasta moderniin Euroopan musiikissa
- Sinfonisen runon nousukausi
- Kultakauden sinfonia
- Kultakauden konsertto
- Alkusoittoja ja näyttämömusiikkia
- Oopperaa ruotsiksi ja suomeksi
- Kuorolaulun voimaa
- Yksinlaulun kulta-aika
- Sonaatteja, luonnekappaleita ja kamarimusiikkia
Ensimmäinen tasavalta 1919–1944
- Kuningasseikkailusta erillisrauhaan
- Modernista Uuteen musiikkiin
- Sinfonian kolmas aikakausi
- Sinfonisen runon myöhäiskausi
- Konserttoja pianolle, viululle ja sellolle
- Uudentyyppistä kamarimusiikkia
- Oopperaa kansallisista aiheista
- Sodan ääniä
- Hiipuva kuorolaulu
- Yksinlauluja
Toinen tasavalta 1944–1960
- Erillisrauhasta Yöpakkasiin
- Kehittyvä infrastruktuuri
- Sinfonian kolme tyyppiä
- Epinikiasta Tripartitaan
- Konserttoja perinteisille ja uusille soittimille
- Piano- ja kamarimusiikkia
- Merkkiteoksia näyttämölle ja elokuviin
- Lauluja ja kantaatteja
Toinen tasavalta 1960–1975
- Kriisien ajasta ETY-kokoukseen
- Uuden ajan uusi musiikki
- Sinfonian muodonmuutoksia
- Konserttovalikoima kasvaa
- Päällysviitasta Viimeisiin kiusauksiin
Toinen tasavalta 1975–1995
Euroopan unionin aika 1995–2020
Säveltäjiä
Musiikin teoriaa ja estetiikkaa
- 1200-luvun motetti
- Absoluuttinen musiikki
- Adornoa suomentaessa
- Aika ja musiikin aika
- Busonin ahdistus ja utopia
- Eduard Hanslick ja musiikille ominainen kauneus
- Igor Stravinsky ja absoluuttisen musiikin idea
- Kultainen leikkaus musiikissa
- Melodia ja sävelasteikko
- Musiikin estetiikka
- Musiikinlaji
- Musiikinteoria ja musiikin tutkimus
- Ongelmallinen romantiikka
- Soi, soi, kaisla
- Taiteellinen ja esteettinen arvo
- Triviaalimusiikki ja esteettinen arvostelma
Jean Sibelius
- Bardi op. 64 – kertomus vai mielen maisema?
- Helmuth Thierfelderin avoin kirje Jean Sibeliukselle 1935
- Kansanmusiikin vaikutuksesta taidemusiikkiin [1]
- Kansanmusiikin vaikutuksesta taidemusiikkiin [2]
- Maailman huonoin säveltäjä
- Miksi Sibeliusta ei voida jättää ulkopuolelle
- Runosävelmien jäljillä
- Sibelius ja saksalainen musiikinhistoria
- Sibelius musiikinhistorian ongelmana
- Sub umbra Sibelii
- Tuonelan joutsen – musiikkia symbolismin ja art nouveau’n välimailla
- Veljeni vierailla mailla