Saksan luterilainen kirkkomusiikki
1700-luvun luterilaisten kirkkojen kehityksessä havaitut kaksi henkistä valtavirtausta, pietismi ja valistus, nousivat molemmat vastustamaan 1600-luvulle leimaa antanutta puhdasoppisuutta ja taiteiden alueella esiintynyttä barokkia. Pietismin korostama yksilöllinen hurskaus ja valistuksen järkiperäisyys päätyivät kirkkomusiikin kannalta yhteisiin painotuksiin. Sananselityksen asema korostui ehtoollisen kustannuksella. Jumalanpalveluksen musiikilta alettiin vaatia ”aitoa kirkollista tyyliä”, joka erottaisi sen maallisesta musiikista. Musiikin tuli olla ymmärrettävää, yksinkertaista, rakentavaa, toki kuitenkin ylevää ja arvokasta. Kantillointi alkoi jäädä syrjään, ja jumalanpalveluksen vuorolauluista muotoutui pieniä aarioita. Yhteisen laulun tempo hidastui niin, että vuonna 1799 lopulta saatettiin todeta koraalin olevan ”yksinkertaisin ja hitain ajateltavissa oleva laulu”. Hengelliset laulukokoelmat alkoivat yhä enemmän eriytyä virsikirjoista. Muiden soittimien kuin urkujen käyttöä usein vieroksuttiin. Näin tapahtui esimerkiksi silloin, kun Felix Mendelssohn vuonna 1843 sävelsi psalmin nro 98 kuorolle ja orkesterille ja käytti kohdassa ”Ylistäkää Herraa harpun sävelin” todellakin harppua.
1800-luvun alun yhteiskunnallista kehitystä leimasi Ranskan vallankumous heijastus- ja vastavaikutuksineen. Keskeisellä luterilaisella alueella, Saksassa, alkoi esiintyä kansallisuuden korostamista, jota myöhemmin tapahtui muissakin maissa. Leimaa-antavaksi piirteeksi tuli kirkkomusiikissakin romantiikka. Sana ei niinkään kuvaa 1800-luvun taiteissa esiintyvää tyyliä kuin henkistä asennetta, johon kuului mm. taidemusiikin asettaminen kirkkomusiikin vastakohdaksi ja historiallisten esikuvien, aluksi antiikin ”klassismin”, ihannointi. Uusia ihanteita olivat nostaneet esille jo 1770-luvulta alkaen Johann Gottfried Herder (mm. Cäcilia-lehdessä 1793) ja Johann Philipp Kirnberger, joka halusi pitää esillä J. S. Bachin puhdastyylisyyttä (reiner Satz). Runoilijana tunnettu E.T.A. Hoffmann ihaili menneiden aikakausien kirkkomusiikkia esseessään Alte und neue Kirchenmusik (Vanhasta ja uudesta kirkkomusiikista, 1814). Aikakautta kuvaa käsite ”jalo yksinkertaisuus”, jota korosti mm. Justus Thibaut teoksessaan Über die Reinheit der Tonkunst (Säveltaiteen puhtaudesta, 1826).
1700-luvun rationalismia vastaan nousi mm. Immanuel Kantin filosofia. Eri maissa esiintyneet herätysliikkeet, joiden juuret tosin olivat jo 1600-luvun lopun pietismissä, voidaan nähdä myös tunnetta ja yksilöllisyyttä korostavien yleisten henkisten virtausten ilmeneminä.
Vanhat luterilaiset ”ydinvirret” nostettiin uudelleen esille ja niitä julkaistiin mm. kokoelmassa Das deutsche Evangelische Kirchengesangbuch in 150 Kernliedern (1854). Virsien tutkimustyön tuloksena oli lopulta Johannes Zahnin merkittävä perusluettelo (1888/93). Virsikirjoja syntyi runsaasti, ei kuitenkaan yhteistä saksalaista virsikirjaa. Virsisävelmiä alettiin käyttää taidemusiikissa, tosin lähinnä ohjelmallisina viittauksina menneisyyteen tai hartauteen. Toisaalta yksinkertaiset hengelliset laulut tulivat yhä suositummiksi.
Felix Mendelssohn Bartholdyn toimesta tapahtunut J.S. Bachin Matteus-passion esitys vuonna 1829 (sata vuotta ensiesityksen jälkeen ja ensi kerran Bachin oman ajan jälkeen) oli sysäyksenä vanhan musiikin harrastuksen leviämiselle.Bach tuli tunnetuksi J.N. Forkelin (1802), Philipp Spittan (1873/80) ja varsinkin Albert Schweitzerin (1908) kirjoittamien elämäkertojen ansiosta. Bach-seura (Bach-Gesellschaft) perustettiin 1850. Seura aloitti Bachin teosten julkaisemisen, jota sittemmin on jatkanut Neue Bach-Gesellschaft. Suurten kirkkomusiikkiteosten esittämiseen paneutuivat erityisesti ”porvarilliset” oratorio- ja lauluyhdistykset kuten Berliner Singakademie (1791-) johtajinaan C.F. Fasch ja C.F. Zelter. Sen sijaan jumalanpalveluselämän ympärille rakentuva kirkkomusiikki, ”regulierte Kirchenmusik”, ei vielä tullut ihanteena tunnetuksi.
Yleistyvän liturgisen harrastuksen osoitus oli mm. Preussin maakirkon kirkkokäsikirja (Agende, 1829). Preussissa tuli suosituksi myös venäläisen Dmitri Bortnianskin musiikki. Kirkollisen musiikin keskuksia olivat erityisesti Berliini ja Leipzig, ja merkittäviä kirkkomusiikkilehtiä Euterpe (1841-84), Urania (1844-1911) ja Siona (1876-1920; lehden perinnettä jatkaa nykyinen Musik und Kirche).
Vanhaa koulukuoroperinnettä jatkoivat Saksassa 1800-luvulla mm. nykyäänkin toimivat Leipzigin Tuomaankirkon ja Dresdenin Ristinkirkon (Kreuzkirche) poikakuorot. Leipzigissa J.S. Bachin perintöä vaalivat mm. J. G. Schicht, C. Th. Weinlig ja Moritz Hauptmann. Musiikkioppilaitosten perustaminen edisti myös koulu- ja kirkkomusiikkia, vaikka varsinaiset kirkkomusiikkikoulut syntyivät Saksaan vasta 1900-luvulla. Kirkkomusiikin tason kohottamispyrkimykset keskittyivät aluksi usein kirkkolaulun yhtenäistämiseen. Luterilaisten alueiden kannalta erityisen merkittäväksi kohosi Felix Mendelssohnin perustama Leipzigin konservatorio. Liturgista kirkkomusiikkia sävelsivät mm. Carl Loewe (Stettin), A.E. Grell (Berliini) ja Albert Becker.
Felix Mendelssohnin kirkkomusiikkia koskeva pohdinta on 1800-luvulle tyypillinen:
Todellinen kirkkomusiikki, siis evankelista jumalanpalvelusta varten sävelletty [- -] näyttää minusta mahdottomalta, eikä vain siksi, koska en ylipäänsä tiedä, mihin jumalanpalveluksen kohtaan musiikki olisi mahdollista liittää, vaan koska en voi edes kuvitella tällaista paikkaa [- -] Tähän mennessä en tiedä [- -] kuinka musiikista voisi tulla jumalanpalvelukseen elimellinen osa eikä vain konsertti, joka enemmän tai vähemmän herättää hartautta.
Mendelssohn sävelsi kuitenkin mm. saksankielisiä motetteja kantikum- ja psalmiteksteihin, koraalikantaatteja sekä koraalipohjaisia urkusonaatteja. Hän sai seuraajia 1800-luvulla myös sinfonioilleen. Lobgesang (Ylistyslaulu) lähenee muodoltaan kantaattia ja säveltäjä kutsuikin sitä ”sinfonia-kantaatiksi Raamatun teksteihin”. Uskonpuhdistussinfonian finaali taas tuo esille Lutherin Jumala ompi linnamme -koraalin. Mendelssohnin oratoriot Paulus 1836, Elias 1846 ja keskeneräiseksi jäänyt Christus jatkoivat Händelin Messiaan viitoittamalla linjalla.
Johannes Brahmsinkin musiikissa näkyy 1800-luvun säveltäjien varauksellinen suhde kirkolliseen perinteeseen. Hänen motettinsa, kuoroteoksensa Ave Maria ja Marienlieder, laulusarjansa Vier ernste Gesänge (Neljä vakavaa laulua, sooloäänelle Raamatun teksteihin) ja tunnetuimpana Ein deutsches Requiem (vapaasti valittuihin Raamatun teksteihin) eivät ole tarkoitettu liturgiseksi musiikiksi.
Oratorioiden ohella olivat konserttimaisen kirkkomusiikin teksteinä suosittuja messu, Magnificat, Stabat mater ja Te Deum. Säveltäjinä tunnettiin mm. Bernhard Klein, Friedrich Schneider, Louis (Ludwig) Spohr, Carl Loewe, Ernst Friedrich Richter, Friedrich Kiel ja Felix Draeseke.
Harrastajakuorojen yleistyttyä yhä pienemmillä paikkakunnilla tuli tarpeelliseksi perustaa kuoroyhdistyksiä ja edelleen -liittoja (Saksassa 1883-). Kirkkolaulujuhlista tuli hyvin suosittuja. Kirkollista musiikkia harrastivat jossain määrin myös mieskuorot. Saksalaisen kirkkomusiikin erikoisuus ovat olleet raamatullisiin esikuviin vedoten perustetut pasuunakuorot (Posaunenchöre). Hans Geors Nägelin järjestämä Sveitsin kuoroharrastus korosti kansanomaisuutta, joka usein leimasi muidenkin maiden harrastustoimintaa.
Saksan ja Ranskan välisen sodan (1870/71) jälkeen Saksassa lisääntyi porvarillinen, kansallinen painotus, joka leimasi keisari Wilhelm I:n ja Bismarckin aikakautta ja muodosti pohjan myöhemmälle kehitykselle. Kirkko oli edelleen sidoksissa valtioon. Suurkaupunkikulttuurin kehittyessä nousivat yhä enemmän esiin virtuoosit ja jako taide- ja viihdemusiikkiin.
Lisääntynyttä liturgista harrastusta edisti mm. Siona-lehti (1876-1920). Strasbourgissa Friedrich Spitta ja Julius Smend järjestivät ”akateemisia jumalanpalveluksia”, joissa korostettiin jumalanpalveluksen yhtenäisyyttä ja hiljaisuuden merkitystä. Philipp Spitta toi Bachin lisäksi esiin myös Heinrich Schützin. Preussilaisen agendan (kirkkokäsikirjan) uudistus 1894 painotti seurakuntalaulua. Laulutapaa pyrittiin uudistamaan sekä palauttamaan käyttöön mm. alternatim-käytäntöä, responsorioita ja antifoneja. Heinrich von Herzogenberg ja Arnold Mendelssohn olivat liturgisine koraalikantaatteineen, motetteineen, saksankielisine messuineen ja koraalisatseineen Saksan 1920-luvun sukupolven edelläkävijöitä.
Luterilainen kirkkomusiikki Pohjoismaissa ja Baltian maissa
Ruotsin Taalainmaalla luterilaisista koraaleista muotoutuneet kansankoraalit alkoivat herättää huomiota 1800-luvun loppupuolella. Sama ilmiö pantiin ennemmin tai myöhemmin merkille myös Norjassa ja Suomessa sekä Viron aikaisemmin ruotsinkielisillä alueilla. J.C.F. Haeffnerin koraalikirja (1820-21) oli välineenä seurakuntaveisuun yhtenäistämiselle, jonka tuloksena paikkakuntakohtaiset ”kansantoisinnot” jäivät vähitellen syrjään. Vastaavia ilmiöitä olivat Virossa J.L.E. Punschelin ja Suomessa Haeffneriin perustuva Anders Nordlundin (1850) sekä vielä Richard Faltinin (1888) koraalikirjat.
Ruotsissa J.A. Josephsonin työskentely kirkkomusiikin uudistamisen parissa johti lopulta Kyrkosångens vänner –yhdistyksen perustamiseen. Kirkkokuoroja alkoi vuosisadan lopulla syntyä Suomeenkin, aluksi G.J. Voglerin Hoosiannan ympärille.
Tanskalainen Thomas Laub on mainittu cecilianismin luterilaisena edustajana. Hänen työskentelynsä 1800-luvulla virsisävelmien ”restauraation” parissa sekä gregoriaanisen laulun elvyttäjänä vaikutti laajalti Pohjoismaihin. Norjassa virsikirjatyötä tekivät restauraatiohenkisesti O.A. ja Ludvig Lindeman. Kirkkomusiikin säveltäjiä olivat 1800-luvun lopulla mm. norjalainen Christian Cappelen sekä ruotsalaiset August Söderman (mm. latinankieliset kuorolaulut Andeliga sånger) ja Gunnar Wennerberg (mm. kolme oratoriota sekä Stabat mater), Elfrida Andrée ja J. A. Hägg.
Suomessa kirkkomusiikin sävellysharrastusta esiintyi 1800-luvulla vielä kovin vaatimattomasti. Saksalaissyntyiset Fredrik Pacius ja Richard Faltin toivat kuitenkin jo varsin varhain esille suuria kuoroteoksia, kuten Haydnin oratoriot, Louis Spohrin oratorion Die letzten Dinge (Viimeinen tuomio), Felix Mendelssohnin teoksia ja J. S. Bachin Matteus-passion.
Lähteet ja kirjallisuus
Blume, Friedrich & Finscher, Ludwig 1965. Geschichte der evangelischen Kirchenmusik, 2., neubearb. Aufl. Kassel.
Blume, Friedrich 1975. Protestant Church Music: A History. London: Gollancz.
Massenkeil, Günther 1998-99. Oratorium und Passion, Teil 1-2. Handbuch der musikalischen Gattungen, Bd. 10. Herausgegeben von Siegfried Mauser. Laaber: Laaber-Verlag.
Moberg, Carl-Allan 1932. Kyrkomusikens historia. Uppsala.
Moser, Hans Joachim 1954. Die evangelische Kirchenmusik in Deutschland. Berlin – Darmstadt: Merseburger.
Natur och Kulturs Musikhistoria. Toim. Kjellberg, Erik. Stockholm: Natur och Kultur 1999.
Wilson-Dickson, Andrew 1996. Musik i kristen tradition. Stockholm: Verbum.