Siirry sisältöön

Renessanssin suurmieskultti
6.2.2019 / Murtomäki, Veijo

Renessanssissa suunnattiin katse suuriin yksilöihin: merkkimiehiä palvottiin ja heidän alkuperästään sekä maineestaan oltiin ylpeitä, etenkin Italiassa. Tästä kertoo parhaiten taiteilija ja taidehistorioitsija Giorgio Vasarin (1511–1574) teos Le vite de’ piu eccellenti pittori, scultori, e architettori (suom. valikoimana “Taiteilijoiden, kuvanveistäjien ja arkkitehtien elämäkertoja”, 1994; Firenze, 1550, 1568). Teos sisältää kuvauksia yli 160 taiteilijasta sekä kertoo meille suurmiehistä Giovanni Cimabuesta ja Giottosta Donatellon, Fra’ Angelicon ja Botticellin kautta Leonardo da Vinciin, Michelangelo Buonarrotiin ja Tizianiin.

 

Vite-Vasari

Jo ennen Vasaria Filippo Villani oli kertonut teoksessaan Liber de civitatis Florentiae famosis civibus (“Kirja Firenzen kaupungin kuuluisista kansalaisista”, 2. p. 1395/6)) firenzeläissäveltäjistä ja heidän erinomaisuudestaan, suurimpana edustajanaan Francesco Landini (1323–1397).

Maalaustaide tuotti tuolloin verrattoman yksilöllisiä suurmiehiä, neroja:

  • Sandro Botticelli (1445–1510), Kevät (n. 1478–82), Venuksen syntymä (n. 1482)
  • Hieronymus Bosch (n. 1450–1516), Himojen puutarha (n. 1510)
  • Leonardo da Vinci (1452–1519), Viimeinen ehtoollinen (1495–97), Mona Lisa (1503–04)
  • Albrecht Dürer (1471–1528), Omakuva (1500), Aatami (1507), Eeva (n. 1507)
  • Michelangelo (1475–1564), Aatamin luominen (1510)
  • Matthias Grünewald (1480–1528), Ylösnousemus ja Marian ilmestys (1512–16)
  • Rafael (Raffaello Sanzio) (1483–1520), Ateenalaisten koulu (1509–11)

Italian kirjallisuuteen ilmaantuivat seuraavat nimet:

  • Angelo Poliziano (1454–94), Orfeuksen tarina (L’Orfeo / Fabula di Orfeo, 1480)
  • Matteo Boiardo (1441–94), Rakastunut Roland (Orlando innamorato, 1484)
  • Lodovigo Ariosto (1474–1533), Raivoisa Roland (Orlando furioso, 1516/32)

Lisäksi uutta ajattelua ja humanismia edustivat:

  • Erasmus Rotterdamilainen (1466–1536), Tyhmyyden ylistys (1509)
  • Niccolò Macchiavelli (1469–1527), Ruhtinas (1513)
  • Thomas More (1478–1535), Utopia (1516)
  • Baldassare Castiglione (1478–1529), Hovimies (1528)

Myös kirkkomusiikki oli renessanssissa – kuten lähes kaikkina muinakin aikakausina – ennen muuta kirkollisen ja maallisen vallan representaatiota, edustavuutta ja esittelyä. Niinpä suuret kaupungit ja hovit kilpailivat katedraaliensa kirkkomusiikin komeudella, kapellien muusikoiden lukumäärällä sekä aikansa kuuluisimpien muusikoiden, laulajasäveltäjien värväämisellä.

Takaisin ylös