Myöhäisrenessanssin säveltäjämestari
Jacob(o)/Jakob Handl/Jacobus Gallus (1550–1591) tunnettiin monilla nimillä, jotka tarkoittavat eri kielillä ‘kukkoa’. Hän oli sloveenilaissyntyinen (syntyi lähellä Ljubljanaa) itävaltalaissäveltäjä, joka opiskeli ilmeisesti Triestessä tai Fiumessa ja toimi viroissa Itävallan ja Prahan alueella. Wienissä hän lauloi Maksimilian II:n kapelissa, jossa hän sai vaikutteita kuoronjohtaja Philippe de Monten (1521–1603) tyylistä ja jossa hänen kollegoihinsa kuului mm. Jacob Regnart (n. 1545–99). Sittemmin Handl työskenteli Böömin eri kaupungeissa (1575–), kuten Olmützissä kapellin johtajana (1580–85) ja loppuikänsä Prahassa keisari Rudolf II:n suojelusta nauttineessa kirkossa.
Handl on kaiken kaikkiaan myöhäisrenessanssin parhaita ja keskeisiä säveltäjämestareita. Hän oli myös suurenmoisen arvostettu: teoreetikko Burmeister piti (Musica poetica, 1606) häntä mallina, ja Praetorius puhuu hänestä paljon Syntagmassaan (osa III, 1619).
Messuja ja latinalaislauluja
Handl sävelsi 20 messua ja latinankielisiä madrigaaleja (Harmoniae moralis, 1589–90) roomalaistunoilijoiden teksteihin sekä 100 teosta muihin latinalaisiin maallisiin teksteihin (Moralia, 1596). Musiikki on sekä taitavaa että tekstiä hienosti maalaavaa.
Messut ovat parodia-tyyppisiä, ja Gallus yhdistää niissä frankoflaamilaisen polyfonian venetsialaiseen monikuoroisuuteen.
Parodiamessu Missa super Sancta Maria
Missa super “Sancta Maria” (“Pyhä Maria” -messu) hyödyntää Verdelotin motettia. Kyrien alussa kaikki kuusi ääntä jäljittelevät samaa aihetta, altus II jopa toisen kerran. Musiikki on kauniisti soljuvaa, ja tekniikka on muuntunut taidokkaaksi osaamiseksi. Ylhäällä I messukirjan à 6 (Praha, 1580) kansi, Sancta Maria -messun ylimmän äänen alkua ja alhaalla Kyrien alkua modernina partituurina.
Motetit
Häneltä on olemassa painettuna valtava 11-osainen kokoelma Opus musicum (1586–90). Se sisältää peräti 445 motettia, jotka ovat 4–24-äänisiä ja kattavat koko kirkkovuoden proprium-sunnuntait sekä pyhimysjuhlat. Motetit ovat yksilöllisiä ja usein kekseliäitä harmonian kannalta; lisäksi hän otti tekstin yksityiskohdat huomioon musiikissaan. Motetit Planxit David (“Valitti David”), Mirabile mysterium (“Ihmeellinen mysteeri”) ja Pater noster (“Isä meidän”) sisältävät yllättäviä kromaattisia kulkuja ja terssisuhteisia sointukulkuja (vrt. Lassus).
Motetti Mirabile mysterium
Hyvän esimerkin Handlin tyylistä tarjoaa viisiääninen motetti Mirabile mysterium. Sen kromaattinen ja harmoninen rohkeus ovat todellakin “ihmeellisiä”, kuten motetin tekstikin sanoo. Kannattaa muistaa, että sana “commixtio” ei ole tässä kertomassa pelkästään Jumalan lihaksitulon mysteeristä Jeesuksessa ympärileikkauksen ja loppiaisen juhlaan, vaan käsite tarkoittaa mooditeoriassa eri moodien yhdistymistä samassa teoksessa.
Mirabile mysterium declaratur hodie, innovantur naturae; Deus homo factus est; id quod fuit, permansit, et quod non erat, assumpsit, non commixtionem passus neque divisionem.
Ihmeellinen mysteeri on tänään ilmoitettu, luonnon uudistamiseksi; Jumalasta on tullut ihminen; sitä mitä hän ollut hän on yhä, ja mitä hän ei ollut siksi hän on tullut, kärsimättä yhdistymisestä tahi jakaantumisesta.
Nelikuoroinen motetti Domine Deus
Handl käyttää venetsialaista 3–4-kuoroisuutta mm. moteteissa Tribus miraculis (“Kolmen ihmeen kera”) ja Domine Deus edaudi orationem (“Herra Jumala kuule rukousta”). Jälkimmäinen on 16-ääninen ja nelikuoroinen juhlava teos, jossa kukin kuoro symboloi eri ikäryhmien kiitosta Jumalalle: poikien/lasten (pueri), nuorten/nuorukaisten (juvenes), miesten (viri) ja vanhusten (senes) ylistystä erikseen ja yhdessä. Yllä motettijulkaisujen kolmannen osan (Praha, 1587) kansilehti ja alla motetin Domine Deus ylimmän äänen stemma säveltäjän oman selityksen kera eri ikäryhmien esiintymisestä.
Domine Deus, exaudi orationem servorum tuorum
et preces eorum omnium qui invocant nomen tuum;
inclina aures tuae pietatis et exaudi preces nostras;
aperi oculos tuae maiestatis; respice propitius famulos tuos,
intuere infantes et pueros tuos, iuvenes et virgines custodias;
caelibes et coniugatos tu protege, senes cum debilioribus defendas.
Exaudi clamantes ad te. Exaudi Domine,
placare Domine, attende Domine, ignosce Domine.
Miserere nostri Deus secundum magnam misericordiam tuam.
Herra Jumala, kuule palvelijoittesi anomusta
ja niiden kaikkien rukousta, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi:
kallista laupiaat korvasi ja kuule meidän rukouksemme;
avaa kaikkivaltiaat silmäsi; tarkkaa suopeasti palvelijoitasi,
katso lapsiasi ja poikiasi, kaitse nuorukaisia ja neitseitä;
suojele naimattomia ja aviossa olevia, puolusta vanhoja ja heikkoja,
Kuule sinun puoleesi huutavia. Kuule Herra,
lepy Herra, tarkkaa Herra, anna anteeksi Herra.
Armahda neitä Jumala suuren armahtavaisuutesi tähden.
Seuraavassa sivu 1, 5 ja 16 modernista partituurista.